خوان کارلوس سالزار ، در هفته های گذشته بعنوان دبیرکل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ( ایکائو) با رأی بالایی در شورای ایکائو ( مهم ترین ارگان ایکائو) انتخاب شد . خوان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه هاروارد است و دوره کارشناسی ارشد حقوق هوایی خود را در دانشگاه مک گیل شهر مونترال کانادا نیز با موفقیت به پایان رسانده است .
خوان کارلوس قبل از انتخاب بعنوان دبیرکل ایکائو ، ریاست سازمان هواپیمایی کشوری کلمبیا را برعهده داشته و موفقیت های چشمگیری در این زمینه محقق ساخته است . در دوران خوان کارلوس سزار ، صنعت هواپیمایی کشوری کلمبیا در ردیف ده کشور دارای بالاترین رشد در صنعت هواپیمایی دنیا شناخته شد . خوان به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، اسپانیایی و عربی تسلط کامل دارد و پیش از نیز سمت مشاور ارشد هواپیمایی کشوری امارات متحده عربی را برعهده داشته است . خوان کارلوس یکی از برجسته ترین مذاکره کنندگان صنعت هواپیمایی است و به موضوعات هواپیمایی کشوری منطقه خاورمیانه به واسطه سال های حضور در امارات متحده تسلط کامل دارد . نقش آفرینی عربستان سعودی ، مصر ، امارات متحده عربی بعنوان کشورهای عضو شورای ایکائو و حمایت از انتخاب وی بعنوان دبیرکل ، می تواند به پیاده سازی برنامه های این سه کشور در منطقه شتاب بیشتری بدهد ، علی الخصوص که خوان در برنامه های پیشنهادی خود ، وعده توجه بیشتر به دفاتر منطقه ای و اعطای آزادی عمل بالاتر به این دفاتر در ساختار ایکائو را مطرح کرده است .
حضور این مدیر قدرتمند کلمبیایی تحصیل کرده در امریکای شمالی ( کانادا و ایالات متحده ) که روابط دوستانه و قدیمی با کشورهای رقیب ایران در حاشیه جنوبی خلیج فارس دارد ، می تواند در افزایش فشار بر ایران در عرصه های مختلف هوانوردی تاثیر بسزایی داشته باشد که از آن جمله میتوان به تحرکات کانادا در قضیه سقوط هواپیمای اکراینی بر فراز تهران اشاره کرد . ایکائو طی ماههای گذشته و در زمان دبیرکلی خانم دکتر فانگ لو تبعه چین علیرغم فشارهای پیدا و پنهان کانادا و ایالات متحده در محکومیت ایران در ایکائو ، مواضع نسبتا بی طرفانه ای اتخاذ نموده است که این موضوع در دوران خوان کارلوس سالزار مستلزم تلاش های بیشتر و رایزنی های فراگیرتر بخش دیپلماسی هوانوردی کشور است .
علیرغم مواضع و واکنش های مثبت جدی که توسط کشورها و نخبگان هوانوردی در عرصه بین المللی ، به انتخاب سالزار بعنوان دبیرکل ایکائو طی هفته های گذشته ، متاسفانه این موضوع نه از جانب متولیان صنعت هواپیمایی مطرح و نه در اخبار هوانوردی مورد تجزیه و تحلیل و حتی اطلاع رسانی قرار گرفت .
محمدسعید شرفی
کارشناس حقوق هوایی و روابط بین المللی